Ochrona skóry przed słońcem

2020-03-25
Ochrona skóry przed słońcem


Słońce ma zbawienny wpływ na nasz organizm, przede wszystkim syntezuje witaminę D, która reguluje gospodarkę fosforanowo-wapniową, ma również duże znaczenie dla funkcjonowania całego organizmu, poczynając od układu odpornościowego do utrzymania prawidłowego stężenia glukozy we krwi. Jednak prawda jest taka, że nie ma czegoś takiego jak „bezpieczne opalanie”, czy zdrowa opalenizna. Każda styczność ze słońcem nawet najmniejsza powoduje uszkodzenie skóry, a w konsekwencji do: − poparzeń;
− zaburzeń barwnikowych - przebarwień;
− przyspieszenia starzenia się skóry, pojawienia zmarszczek, utraty gęstości, jędrności i elastyczności skóry oraz spadku nawilżenia;
− nowotworów skóry (dlatego ważne jest aby regularnie, raz w roku badać znamiona).

Rodzaje promieniowania słonecznego
Za taki stan rzeczy odpowiedzialne jest promieniowanie UV, które dzieli się na trzy typy UVA, UVB i UVC. Jednak promieniowanie UVC o długość fali do 290 nm nie ma większego wpływu na człowieka w naszej szerokości geograficznej, gdyż w większości pochłania je warstwa ozonowa atmosfery naszej planety, to wspomnę o dwóch najważniejszych:
- Promieniowanie UVA (długość fali 320-400 nm) - stanowi 95% promieniowania UV, które dociera do naszej skóry. Jego natężenie jest niezależne od pory dnia i roku, a promienie przenikają przez chmury, szkło i naskórek człowieka. Docierają do głębokich warstw skóry i wywołują w nich zmiany: przyspieszają starzenie się komórek skóry, tworzą wolne rodniki, degenerują włókna kolagenowe, przez co skóra wiotczeje i pokrywa się zmarszczkami. Powoduje zmiany skórne takie jak znamiona barwnikowe, czy posłoneczne rogowacenie skóry, które predysponują do przekształcania się w nowotwory skóry;
- Promieniowanie UVB (długość fali 290-320 nm) - dociera jedynie w 5% promieni UV do naszej skóry. Przybiera różne natężenia w zależności od pory roku i dnia, a jego promienie są zatrzymywane przez chmury i szkło. Jest najsilniejsze w lecie między godziną 10 a 15, zwłaszcza w bezchmurny dzień. To właśnie ten rodzaj promieniowania jest odpowiedzialny za poparzenia słoneczne, tworzenie zmian nowotworowych oraz stymulację wydzielania melaniny, czyli powstawanie opalenizny.

Jak się chronić?
Najważniejsze jest stosowanie filtrów przeciwsłonecznych czyli tak zwanych związków chemicznych, które wykorzystywane w kosmetykach, mają za zadanie chronić skórę przed szkodliwym działaniem promieniowania słonecznego. Filtry przeciwsłoneczne możemy podzielić na:

fizyczne lub mineralne – nie przepuszczają promieniowania, działają na zasadzie mikroskopijnych luster są to np. dwutlenek tytanu, tlenek cynku. Obydwa chronią przed UVB oraz częściowo przed promieniami UVA. Filtry fizyczne odbijają promienie słoneczne, działając na powierzchni skóry, dlatego są polecane dla dzieci i kobiet w ciąży, a także dla skór wrażliwych i atopowych. Filtry fizyczne:

chemiczne - pochłaniają promieniowanie słoneczne. Należą do nich: oktokrylen (UVB), silatrisol (ochrona przed UVA i UVB), avobenzon (UVA), tinosorb M (filtr nowej generacji, chroni przed UVB i UVA). Często na opakowaniach spotyka się także takie oznaczenia jak Butyl Methoxydibenzoylmethane czy Ethylhexyl Methoxycinamate. Wiele marek oferuje skuteczne produkty ochronne np.
fizyczne i chemiczne - zawierające oba filtry

A o co chodzi oznaczeniami z SPF i PA++?
Sun Protection Factor, czyli w skrócie SPF jest współczynnikiem określającym, jak długo możemy przebywać na słońcu po zastosowaniu danego preparatu do chwili wystąpienia odczynu skóry, w porównaniu do analogicznego czasu pobytu na słońcu bez jakiejkolwiek ochrony skóry. SPF na butelce z filtrem przeciwsłonecznym oznacza współczynnik ochrony przeciwsłonecznej, który określa, jak długo możesz pozostać na zewnątrz w ciągu dnia i być chronionym przed promieniami UVB powodującymi oparzenia słoneczne (zakładając, że stosujesz krem ​​przeciwsłoneczny we właściwy sposób). Promienie UVA są również obecne.

Niektóre filtry przeciwsłoneczne zawierają ocenę PA + na swoich produktach. Litery „PA”, po których następują znaki plus (PA +, PA ++, PA +++ i PA ++++) na etykiecie, to system ocen opracowany w Japonii, który reprezentuje stopień ochrony UVA oferowany przez produkt.

Co oznacza każda ocena PA:
PA + = Pewna ochrona przed promieniowaniem UVA.
PA ++ = Umiarkowana ochrona przed promieniowaniem UVA.
PA +++ = Wysoka ochrona przed promieniowaniem UVA.
PA ++++ = Bardzo wysoka ochrona przed promieniowaniem UVA.

Jednak należy pamiętać, że:
- Nie wszystkie kremy z SPF chronią nas zarówno przed promieniowaniem UVA i UVB. Wybierać należy te kremy, które na opakowaniu mają oznaczenie ochrony zarówno przed UVA, jak i UVB;
- Powłoka filtru ochronnego jest bardzo łatwo ścieralna - pod wpływem wysiłku fizycznego, pocenia się i kąpieli – stopień ochrony przeciwsłonecznej zmniejsza się, dlatego krem czy spray należy nakładać na skórę grubą warstwą kilkakrotnie w ciągu dnia, a najlepiej co 2-3 godziny. Według badań zaleca się nakładanie około 2 miligramów kosmetyku z filtrem na centymetr kwadratowy skóry. Na samą twarz byłoby to około 1-1,25 grama. Przeważnie w okolicach 0,8 mg/cm 2.

Jaki numer SPF będzie dla mnie najlepszy?
Wszystko zależy od naszej karnacji, stopnia nasłonecznienia, przyzwyczajenia skóry do opalania: im jaśniejsza karnacja, większe nasłonecznienie, tym wyższy filtr SPF. W momencie, w którym cały rok nasza skóra nie miała dostępu do promieni słonecznych, tym bardziej powinniśmy stopniowo przyzwyczajać ją do słońca, niezależnie od rodzaju naszej karnacji. Najlepsze są faktory od wartości SPF 50 czyli tzw. sun blockery, ponieważ zatrzymują one ok. 98% promieniowania. Istnieje również wskaźnik PA ochrony przeciwsłonecznej przeciw promieniom UVA: PA+, PA++ , PA+++, PA++++. Czym więcej plusów widzisz, tym większą ochronę zyskujesz. Używając kremu z tymi dwoma wskaźnikami nie tylko chronisz skórę przed chorobami i poparzeniami, ale również przed starzeniem się.

Wskazówki:
- Unikaj ekspozycji na słońce, szczególnie od godziny 11:00 do 15:00 po południu. Zwracaj uwagę by dzieci zawsze w tym czasie były ubrane i bawiły się wyłącznie w cieniu.
- Promieniowanie UVA przenika przez ubranie, szczególnie przez cienkie materiały. Istnieje wskaźnik, który określa ochronę przeciwsłoneczną odzieży Ultraviolet Protection Factor (UPF) - warto zaopatrzyć się w odzież, która zapewni naszej skórze taką ochronę.
- Nakładaj filtry ochronne również na wystające partie skóry: nos, uszy.
- Chroń oczy i noś okulary przeciwsłoneczne, które posiadają filtr co najmniej UV 400.
- Nie zapominaj o ustach - zabezpiecz je pomadką ochronną.
- Jeżeli zażywasz jakieś leki spytaj się swojego lekarza, czy nie są to związki fotouczulające.

Jeżeli masz wątpliwości jaki krem z filtrem wybrać dla siebie, napisz do naszego kosmetologa - kosmetolog@cosibella.pl. pomoże Ci w doborze odpowiednich produktów.
Pokaż więcej wpisów z Marzec 2020
Polecane
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel