Czytanie etykiet produktów – czyli czego dowiesz się z opakowania?
Każdy marzy o pięknej, zdrowej skórze, dlatego tak uparcie poszukujemy odpowiednich dla siebie kosmetyków. Jednak
czy przy wyborze kosmetyków zastanawiasz się, co oznaczają barwne etykiety, które się na nich znajdują? Albo co tak
naprawdę kryje się pod płaszczem haseł reklamowych? Czy zdajesz sobie sprawę na co należałoby zwrócić uwagę przy
wyborze odpowiedniego produktu? Istotnym elementem jest to, aby uważnie prześledzić skład kosmetyku, czyli innymi
słowy zapoznać się z listą INCI.
Co oznacza INCI?
INCI, to skrót od International Nomenclature of Cosmetic Ingredients czyli międzynarodowa nomenklatora składników i
substancji kosmetycznych. Jest to unormowany system oznaczania produktów kosmetycznych, obowiązujący między innymi w
krajach należących do Unii Europejskiej, Chinach i Stanach Zjednoczonych. Według prawa Unii Europejskiej musi
widnieć na opakowaniu każdego produktu lub na dołączonej do niego ulotce. INCI opisuje ponad 1600 substancji
używanych w kosmetyce. W języku angielskim podane są nazwy związków chemicznych, a po łacinie nazwy roślin.W 1977
roku została ustalona lista składników, które muszą być wypisane w kolejności ilościowo malejącej. Oznacza to iż ten
składnik, którego jest stosunkowo najwięcej, występuje na samym początku składu produktu, a im mniejsza zawartość
danego składnika, będzie on umieszczony przy końcu składu.
Dlaczego warto czytać składy kosmetyków?
W dzisiejszych czasach bardzo dużo mówi się, aby analizować składy kosmetyków przed ich zakupem. Coraz większa
świadomość konsumentów dotycząca kwestii szkodliwości danych substancji na organizm powoduje, że częściej sprawdzamy
etykiety produktów. Zaczynamy zdawać sobie sprawę, że cena nie zawsze idzie w parze z jakością. Nie zawsze droższy
kosmetyk będzie skuteczniejszy od jego tańszych odpowiedników. Sprawdzamy również czy dane receptury zawarte w
wybieranych przez nas produktach będą rzeczywiście odpowiadać potrzebom naszej skóry oraz czy kosmetyk który chcemy
zakupić zawiera substancje, które mogą być dla szkodliwe. Niestety dla wielu osób, podstawowym problemem jest
rozszyfrowanie składu danego kosmetyku, dlatego przed zakupem konkretnego wyrobu należy zapoznać się z nazewnictwem
INCI i nie narażać swojego organizmu na niepotrzebny nadmiar obciążających związków chemicznych.
Jak czytać składy kosmetyków?
Istnieje pięć zasad dzięki którym dużo łatwiej i szybciej można rozszyfrować i przyswoić czytanie etykiet:
I zasada – początek składu jest najważniejszy, bo to właśnie tych substancji jest najwięcej w
kosmetyku. Tak jak wcześniej wspomniałam składniki produktów kosmetycznych występują w kolejności malejącej czyli od
tych użytych w największych ilościach do tych w najmniejszych. Na rynku kosmetycznym znajduje się niewielka ilość
produktów, które jako substancji bazowej używają składnika aktywnego, co znacznie podnosi wartość wyrobu np.
Geek
& Gorgeous – HA 5 Rich – Serum z 5 Formami Kwasu Hialuronowego do Skóry Suchej i Odwodnionej –
w tym przypadku substancją bazową jest kwas hialuronowy (90%).
II zasada – pamiętaj, że każdy kosmetyk posiada przyporządkowane do siebie 3 podstawowe grupy z
których się składa:- składniki bazowe – to właśnie one stanowią większość masy kosmetyku, będąc jednocześnie
rozpuszczalnikami dla reszty składników. Najczęstsze, to: substancje tłuszczowe, woda i alkohol.- składniki aktywne
– kompleks składników wywierających konkretne, pożądane działanie. Możemy wyróżnić: – ekstrakty – (extract), oleje
(oil), detergenty (np: Sodium Lauryl Sulfate), witaminy (nazwa łacińska), kwasy (acid), proteiny (protein). –
składniki pomocnicze –odpowiadają za konsystencję, barwę, trwałość i zapach kosmetyku. Są to głównie emulgatory,
konserwanty, stabilizatory składniki konsystencjotwórcze, barwniki.
III zasada – w kosmetykach tak zwanej lepszej jakości – składniki gorszego sortu są zastępowane
substancjami wyższej jakości np. zwykłą wodę (aqua) zastępuje woda morska (sea water) czyli taka, z naturalnych
źródeł o dużej zawartości minerałów np.
Purito
– Deep Sea Water Cream lub wyciąg z owoców np. rokitnika
Purito
– Sea Buckthorn Vital 70 Cream. Niestety ta sama zasada nie sprawdzi się w przypadku olei
dodawanych do kosmetyków, ponieważ obojętnie jaki by to olej nie był (podstawowy czy najwyższej klasy), będzie miał
taką samą nazwę – czyli dla potencjalnego konsumenta jest nie do odróżnienia.
IV zasada – nie zawsze obecność alkoholu na początku składu, będzie oznaczała skłonność danego
produktu do przesuszania czy podrażniania skóry. Alkohol tak samo jak woda jest bardzo dobrym rozpuszczalnikiem.
Obecność alkoholi zamiast wody wynika z prostej zależności chemicznej danych surowców kosmetycznych – niektóre będą
lepiej rozpuszczać się w alkoholu typu flawonoidy, a inne składniki w wodzie. I tak naprawdę większa część alkoholi
szybciej odparuje, niż zrobi nam krzywdę.
V zasada – warto wiedzieć czego należy zdecydowanie unikać:
składniki zapachowe – występują one na samym końcu składu, w niewielkiej ilości. Są silnymi
alergenami, podrażniającymi skórę (te uznane przez Komisję UE za najbardziej szkodliwe muszą zostać wymieniane
bezpośrednio w składzie i nie mogą się ukrywać pod wspólną nazwą Parfum czy Fragrance – są to np. Linalool,
Citronellol, Limonene, Geraniol, Coumarin, Benzyl Benzoate, Citral, Eugenol.
konserwanty czyli parabeny, pochodne fenolu, związki chloru i bromu, 5-Bromo-5-Nitro-1,3-Dioxane,
2-Bromo-2-Nitropropane-1,3-Diol, Diazolidynyl Urea, Imidiazolidynyl Urea, Phenyl Benzoate, Phenyl Dimethicone,
Methylchloroisothiazolinone. Mają wydłużyć trwałość kosmetyku.– detergenty typu: SLS – Sodium Lauryl
Sulfate, nie należy mylić z SLES czyli łagodniejszą odmianą – Sodium Laureth Sulfate. Mogą podrażniać skórę.
Wywołują uczucie ściągnięcia. Naukowcy zarzucają tym substancjom, że odkładają się one w organizmie, co może
prowadzi do negatywnego oddziaływania na nasze wewnętrzne narządy.
alkohole takie jak etanol – Alkohol Denat, Alkohol, Isopropyl Alkohol. Wysuszają skórę, prowadzą do
rozregulowania pracy gruczołów łojowych.
Dla zdrowia skóry warto poświęcić trochę czasu na przyswojenie sobie bazowej wiedzy o składnikach kosmetycznych, a z
czasem wykaz składników nie będzie dla Ciebie problemem i jego analiza przed zakupem stanie się Twoim nawykiem i
częścią świadomej pielęgnacji skóry.
Oznaczenia na kosmetykach – jak je rozumieć?
Czy zwracasz uwagę na symbole graficzne, które znajdują się na etykietach. Wskazują one na długość terminu ważności,
sposób badań nad kosmetykiem, informują o jego wpływie na środowisko oraz o surowcach użytych do jego produkcji.
Zwracając uwagę nie tylko na treść etykiety, ale również na symbole na kosmetykach stajemy się w pełni świadomymi
konsumentami.
Co znajduje się na etykiecie produktu?
- Nazwa handlowa kosmetyku oraz imię i nazwisko producenta lub nazwa i adres producenta.
Możesz znaleźć na opakowaniu kilka adresów, jeden z nich powinien być wyróżniony – ten, w którym przechowywana
jest dokumentacja, receptura
oraz wyniki badań mikrobiologicznych. W przypadku produkcji kosmetyków poza UE należy również podać państwo z
którego pochodzi.
- Ilość nominalna produktu.
Wartość ta podawana jest na wszystkich kosmetykach w mililitrach [ml] lub gramach [g] z wyjątkiem: produktów,
które zawierają mniej, niż 5 gramów lub 5 mililitrów, bezpłatnych próbek i jednorazowych opakowań.
- Termin trwałości.
W przypadku produktów, których ten termin jest krótszy niż 30 miesięcy na opakowaniu jest umieszczona informacja
„najlepiej zużyć przed dzień/miesiąc/rok lub miesiąc/rok’’. Natomiast dla kosmetyków o dłuższym terminie
przydatności (niż 30 miesięcy) używa się symbolu PAO (symbol otwartego słoika)- oznacza on czas po otwarciu
opakowania, w jakim produkt może być bezpiecznie stosowany.
- Symbol „e”.
Oznacza, że producent skorzystał z uznaniowego standardowego systemu kontroli wagi lub objętości na etapie
produkcyjnym.
- Symbol zielony punkt.
Oznacza, że producent ma zawartą umowę z organizacją odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych, która
jednocześnie posiada licencję na używanie tego znaku. Często niesłusznie symbol ten kojarzony jest z możliwością
recyklingu opakowania. Producenci kosmetyków mają obowiązek recyklingu opakowań lub wnoszenia opłaty produktowej
za nie wykonanie tego obowiązku.
- Numer partii.
Może być przedstawiony w postaci wytłoczonego numeru, daty lub zakodowany w kodzie paskowym. Ułatwia on
zidentyfikowanie konkretnej partii danego produktu podczas rozpatrywania reklamacji i służy do prześledzenia
procesu, w którym konkretna partia kosmetyku została wytworzona.
- Funkcja produktu kosmetycznego.
To krótka informacja, która opisuje działanie produktu.
- Skład INCI (International Nomenclature of Cosmetic Ingredients).
Już wiesz, czym jest INCI 🙂 Dodam, że wszystkie składniki zastosowane w postaci nanomateriałów są wyrazie
wskazane w wykazie składników. Wyraz „nano” podaje się w nawiasie po nazwie składnika.
Co zrobić przed zakupem kosmetyku?
Przed zakupem preparatu należy zasięgnąć profesjonalnej porady w gabinecie kosmetycznym lub dermatologicznym, gdzie
przede wszystkim możesz dowiedzieć się jaki rodzaj skóry posiadasz i co jest jej tak naprawdę potrzebne. Bardzo
często zdarza się, iż mylnie oceniasz swoją cerę, a w konsekwencji dobierasz do niej nieodpowiednie kosmetyki. Nie
zawsze, to co jest dobre dla Ciebie jest dobre dla innych i odwrotnie. Dlatego sugerowanie się preparatami 50+ czy
60+ jest bardzo złudne i zbyt ogólnikowe. Z tego względu ważne jest, by wybierać preparaty właściwe dla swojej
skóry, a nie na zasadzie metryki. Wielokrotnie na etykietach preparatów kosmetycznych pojawiają się na przemian
łacińskie i angielskie nazwy, a ponadto standard stanowi bardzo drobny druk, a rozszyfrowanie danej receptury wymaga
nie lada wyzwania – dużej cierpliwości i konsekwencji. Brakuje informacji o składzie procentowym i to tych surowców,
które stanowią bazę kosmetyku. Ponadto warto zwrócić uwagę czy wybrany preparat posiada certyfikaty, które wskazują
m.in. produkty ekologiczne.
SYMBOL „RĘKA NA KSIĄŻCE”
oznacza, że na dołączonej do kosmetyku ulotce, taśmie lub kartce umieszczone są dodatkowe, ważne informacje.
Symbol jest stosowany, gdy na opakowaniu wewnętrznym i zewnętrznym brakuje miejsca na zamieszczenie
wszystkich istotnych informacji.
SYMBOL „OPAKOWANIE NADAJE SIĘ DO RECYKLINGU”
oznacza, że opakowanie wykonane jest z takiego surowca, który można poddać recyklingowi.
SYMBOL „ CE”
oznacza, że dany produkt jest zgodny z normami Unii Europejskiej. Podstawowym kryterium przyznawania znaku
jest bezpieczeństwo i zdrowie użytkownika.
SYMBOL „ DBAJ O CZYSTOŚĆ”
oznacza, że po zużyciu produktu, opakowanie należy wyrzucić do odpowiedniego kosza, aby nie zanieczyszczać
środowiska.
SYMBOL „PRODUKT ŁATWOPALNY”
oznacza, że zawartość danego opakowania aerozolu jest łatwopalna lub skrajnie łatwopalna i należy chronić
produkt przed źródłem zapłonu. Symbol stosowany głównie w przypadku opakowań wyrobów aerozolowych np.
dezodoranty.
SYMBOL „OZNAKOWANIE MATERIAŁU”
informuje on z jakiego rodzaju materiału wykonano dane opakowanie (np.: wykonane z aluminium,
politereftalanu etylenu, polietylenu).
SYMBOL „UVA”
oznacza, że produkt kosmetyczny oraz składniki produktu kosmetycznego nie były testowane na zwierzętach
przez danego producenta. Obowiązujące przepisy prawne całkowicie zakazują testowania produktów na
zwierzętach, dlatego ten znak jest coraz rzadziej stosowany. Znak nie jest regulowany żadnym aktem prawnym i
może mieć różny kształt.
SYMBOL „BDIH”
oznacza, że produkt spełnia kryteria BDIH w zakresie składu i produkcji
kosmetyków naturalnych. Symbol BDIH
jest przyznawany odpłatnie przez niemiecką organizację BDIH.
SYMBOL „SOIL ASSOCIATION”
oznacza, że kosmetyk spełnia kryteria organizacji dla kosmetyków organicznych. Symbol jest przyznawany
odpłatnie przez brytyjską organizację The Soil Association.
SYMBOL „ECOCERT”
oznacza, że produkt spełnia kryteria ECOCERT w zakresie składu i produkcji kosmetyków naturalnych lub
organicznych. Wymagane jest, aby na każdym produkcie była podana ilość składników pochodzenia naturalnego
oraz ilość składników pochodzących z kontrolowanych upraw ekologicznych. Jest przyznawany odpłatnie przez
francuską organizację ECOCERT.
SYMBOL „VEGAN SOCIETY”
oznacza, że produkty objęte tym symbolem spełniają szereg standardów wyznaczonych przez filozofię weganizmu,
czyli nie zawierają składników zwierzęcych, nie są testowane na zwierzętach oraz są wolne od składników
roślinnych pochodzących z genetycznie modyfikowanych upraw (GMO). Dotyczy to zarówno samego produktu jak i
składników użytych do jego produkcji. Jest przyznawany przez brytyjską organizację Vegan Society.
SYMBOL „NaTRUE””
oznacza, że produkt spełnia kryteria NaTrue w zakresie składu i produkcji kosmetyków naturalnych i
organicznych. Jest przyznawany odpłatnie przez organizację International Natural&Organic Cosmetics
Association.
Reasumując, europejskie prawo nakłada dosyć rygorystyczne wymagania w zakresie bezpieczeństwa kosmetyków. Przepisy
dotyczące kosmetyków reguluje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada
2009 r. Pozwala to na zapewnienie identycznego, wysokiego poziomu bezpieczeństwa kosmetyków we wszystkich krajach
UE, jak również na swobodną wymianę towarów pomiędzy różnymi krajami UE.
Podobał Ci się ten wpis?