Przewodnik po etykietach kosmetycznych

2019-06-14


Na co zwracasz uwagę przy wyborze odpowiedniego kosmetyku? Oprócz czytania składu chemicznego kosmetyku, warto również przeanalizować to, co często pozostaje przez nas ignorowane – czyli symbole graficzne, które znajdują się na etykietach. Wskazują one na długość terminu ważności, sposób badań nad kosmetykiem, informują o jego wpływie na środowisko oraz o surowcach użytych do jego produkcji. Zwracając uwagę nie tylko na treść etykiety, ale również na symbole na kosmetykach stajemy się w pełni świadomymi konsumentami.

Co znajduje się na etykiecie produktu ?

  • Nazwa handlowa kosmetyku oraz imię i nazwisko producenta lub nazwa i adres producenta.
Możemy znaleźć na opakowaniu kilka adresów, jeden z nich powinien być wyróżniony - ten, w którym przechowywana jest dokumentacja, receptura
oraz wyniki badań mikrobiologicznych. W przypadku produkcji kosmetyków poza UE należy również podać państwo z którego pochodzi.

  • Ilość nominalna produktu.
Wartość ta podawana jest na wszystkich kosmetykach w mililitrach [ml] lub gramach [g] z wyjątkiem: produktów, które zawierają mniej, niż 5 gramów lub 5 mililitrów, bezpłatnych próbek i jednorazowych opakowań.

  • Termin trwałości.
W przypadku produktów, których ten termin jest krótszy niż 30 miesięcy na opakowaniu jest umieszczona informacja „najlepiej zużyć przed dzień/miesiąc/rok lub miesiąc/rok’’. Natomiast dla kosmetyków o dłuższym terminie przydatności (niż 30 miesięcy) używa się symbolu PAO (symbol otwartego słoika)- oznacza on czas po otwarciu opakowania, w jakim produkt może być bezpiecznie stosowany.

  • Symbol „e”.
Oznacza, że producent skorzystał z uznaniowego standardowego systemu kontroli wagi lub objętości na etapie produkcyjnym.

  • Symbol zielony punkt 
Oznacza, że producent ma zawartą umowę z organizacją odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych, która jednocześnie posiada licencję na używanie tego znaku. Często niesłusznie symbol ten kojarzony jest z możliwością recyklingu opakowania. Producenci kosmetyków mają obowiązek recyklingu opakowań lub wnoszenia opłaty produktowej za nie wykonanie tego obowiązku.
  • Numer partii.
Może być przedstawiony w postaci wytłoczonego numeru, daty lub zakodowany w kodzie paskowym. Ułatwia on zidentyfikowanie konkretnej partii danego produktu podczas rozpatrywania reklamacji i służy do prześledzenia procesu, w którym konkretna partia kosmetyku została wytworzona.

  • Funkcja produktu kosmetycznego
To krótka informacja, która opisuje działanie produktu.

  • Skład INCI (International Nomenclature of Cosmetic Ingredients).
To inaczej lista składników użytych do produkcji kosmetyku. Składniki na opakowaniach podawane są zazwyczaj w języku angielskim lub łacińskim oraz w ustalonej kolejności: od składnika, którego jest najwięcej, do tego, którego jest najmniej. Składniki o stężeniu niższym niż 1% mogą być wymieniane w dowolnej kolejności, po składnikach o stężeniu wyższym niż 1%. Wszystkie składniki zastosowane w postaci nanomateriałów są wyrazie wskazane w wykazie składników. Wyraz „nano” podaje się w nawiasie po nazwie składnika.



Poniższa tabela przedstawia pozostałe symbole i certyfikaty, które możesz znaleźć na produktach kosmetycznych:


             
SYMBOL „RĘKA NA KSIĄŻCE” - 
oznacza, że na dołączonej do kosmetyku ulotce, taśmie lub kartce umieszczone są dodatkowe, ważne informacje. Symbol jest stosowany, gdy na opakowaniu wewnętrznym i zewnętrznym brakuje miejsca na zamieszczenie wszystkich istotnych informacji.

          SYMBOL „OPAKOWANIE NADAJE SIĘ DO RECYKLINGU” - oznacza, że opakowanie wykonane jest z takiego surowca, który można poddać recyklingowi.
      SYMBOL „ CE” - oznacza, że dany produkt jest zgodny z normami Unii Europejskiej. Podstawowym kryterium przyznawania znaku jest bezpieczeństwo i zdrowie użytkownika. 
         SYMBOL „ DBAJ O CZYSTOŚĆ” - oznacza, że po zużyciu produktu, opakowanie należy wyrzucić do odpowiedniego kosza, aby nie zanieczyszczać środowiska.
    SYMBOL „PRODUKT ŁATWOPALNY” – oznacza, że zawartość danego opakowania aerozolu jest łatwopalna lub skrajnie łatwopalna i należy chronić produkt przed źródłem zapłonu. Symbol stosowany głównie w przypadku opakowań wyrobów aerozolowych np. dezodoranty.
              SYMBOL „OZNAKOWANIE MATERIAŁU” - informuje on z jakiego rodzaju materiału wykonano dane opakowanie (np.: wykonane z aluminium, politereftalanu etylenu, polietylenu).
              SYMBOL „UVA” - jest stosowany jedynie na opakowaniach kosmetyków ochrony przeciwsłonecznej. Produkt oznakowany tym symbolem spełnia zalecenia Komisji Europejskiej w zakresie skuteczności ochrony przed promieniowaniem UVA. Współczynnik ochrony przed promieniowaniem UVA musi wynosić co najmniej 1/3 wartości SPF (czyli współczynnika ochrony przed promieniowaniem UVB).

          
  SYMBOL „NIE TESTOWANE NA ZWIERZĘTACH”- oznacza, że produkt kosmetyczny oraz składniki produktu kosmetycznego nie były testowane na zwierzętach przez danego producenta. Obowiązujące przepisy prawne całkowicie zakazują testowania produktów na zwierzętach, dlatego ten znak jest coraz rzadziej stosowany. Znak nie jest regulowany żadnym aktem prawnym i może mieć różny kształt.
             SYMBOL "BDIH" -oznacza, że produkt spełnia kryteria BDIH w zakresie składu i produkcji kosmetyków naturalnych. Symbol BDIH jest przyznawany odpłatnie przez niemiecką organizację BDIH. 
             SYMBOL "SOIL ASSOCIATION" - oznacza, że kosmetyk spełnia kryteria organizacji dla kosmetyków organicznych. Symbol jest przyznawany odpłatnie przez brytyjską organizację The Soil Association.    
  SYMBOL "ECOCERT" - oznacza, że produkt spełnia kryteria ECOCERT w zakresie składu i produkcji kosmetyków naturalnych lub organicznych. Wymagane jest, aby na każdym produkcie była podana ilość składników pochodzenia naturalnego oraz ilość składników pochodzących z kontrolowanych upraw ekologicznych. Jest przyznawany odpłatnie przez francuską organizację ECOCERT.
           SYMBOL "VEGAN SOCIETY" - oznacza, że produkty objęte tym symbolem spełniają szereg standardów wyznaczonych przez filozofię weganizmu, czyli nie zawierają składników zwierzęcych, nie są testowane na zwierzętach oraz są wolne od składników roślinnych pochodzących z genetycznie modyfikowanych upraw (GMO). Dotyczy to zarówno samego produktu jak i składników użytych do jego produkcji. Jest przyznawany przez brytyjską organizację Vegan Society. 
             SYMBOL "NaTRUE" - oznacza, że produkt spełnia kryteria NaTrue w zakresie składu i produkcji kosmetyków naturalnych i organicznych. Jest przyznawany odpłatnie przez organizację  International Natural&Organic Cosmetics Association.



Reasumując, europejskie prawo nakłada dosyć rygorystyczne wymagania w zakresie bezpieczeństwa kosmetyków. Przepisy dotyczące kosmetyków reguluje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. Pozwala to na zapewnienie identycznego, wysokiego poziomu bezpieczeństwa kosmetyków we wszystkich krajach UE, jak również na swobodną wymianę towarów pomiędzy różnymi krajami UE. Czy teraz czujesz się już pewniej analizują etykietę swoich kosmetyków? Warto korzystać z nich świadomie.


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel